AI

2024-08-19

Matei Cananau

Från terapeut till medarbetare - AI-chattbottarnas historia

Från terapeut till medarbetare - AI-chattbottarnas historia

Bild på en gammal dator.
Bild på en gammal dator.
Bild på en gammal dator.

Få utanför tech-bubblan känner till chattbottarnas långa historia. De har nämligen funnits ett bra tag nu. Med varierande prestanda…

Nuförtiden förknippas chattbottar antingen med ChatGPT, där en AI-modell skriver dynamiska svar till användarens frågor, eller mer simpla chattbottar som är instruerade att ge förinställda svar på specifika frågor.

Så låt oss ställa den egentliga frågan:

Vad är en chattbot?

"Chatterbot" numera "chatbot" på engelska, "chattbot" på svenska, är ett program som chattar med en användare. Tanken är att den ska ha en människoliknande konversation med den som chattar. Den är ansvarig för att ge ut efterfrågad information eller assistera chattaren, precis som en kundtjänstmedarbetare hade gjort i en live-chatt.

Dataloger och vetenskapsmän har haft som mål att imitera människor med kod i drygt 60 år nu. Och nu börjar man se ordentligt mycket fart inom detta tekniska område!

Chattbottarnas historia

Liksom med många ämnen inom datavetenskapen måste vi gå tillbaka till matematikern Alan Turing. År 1950 publicerade han 'Computing Machinery and Intelligence', en vetenskaplig artikel om artificiell intelligens där han ställde den till synes enkla frågan:

"Kan maskiner tänka?"

Frågan var långt ifrån enkel, men i artikeln introducerade Turing det berömda Turingtestet. Om en människa inte kan avgöra om hon pratar med en annan individ eller en maskin, uppfyller maskingen förenklat kriteriet för mänsklig intelligens, menade han. (Denna fråga kommer vi att diskutera i ett framtida blogginlägg, eftersom jag har mycket att säga om den).

Så - målet var nu uppsatt; att skapa en chattbot som kan konversera med en människa utan att denne känner till att det är en dator.

Självklart kan vi inte gå igenom varenda chattbot som någonsin skapats, men vi kan ta en titt på de viktigaste chattbottarna som uppnått stora framsteg inom teknikens utveckling.

Låt oss börja med "The Big Two" - ELIZA och PARRY:

ELIZA (1966)

Redan på 1960-talet skapade tysken Joseph Weizenbaum på MIT världens första chattbot, ELIZA. Egentligen fanns inte ordet "chattbot" på den tiden, utan det var först 1994 som de konverserande datorprogrammen fick det namnet.

ELIZA var designad att simulera en samtalsterapeut genom att hitta relevanta nyckelord i användarens inmatning och omvandla dem till frågor med hjälp av förprogrammerade mönster. Eftersom ELIZAs svar ofta består av frågor snarare än information, kan konversationen kännas mekanisk och förutsägbar.

Med detta sagt var ELIZA en oerhört nödvändig utveckling inom chattbottarnas historia.

PARRY(1972)

PARRY skapades 1972 av den amerikanske psykiatern Kenneth Colby. Intressant nog användes chattbottar för att förstå psykologi bättre - PARRY efterliknade en person med paranoid schizofreni.

Denna chattbot var en ELIZA med attityd. PARRY var känd för att ifrågasätta och starta bråk i sina konversationer. I en studie trodde 52% av psykiaterna som deltog att de pratade med en riktig människa. Detta visade att chattebotten var på rätt väg inom utvecklingen av AI.

Jabberwacky (1988)

I 1988 fick Jabberwacky liv som ett projekt men lanserades på webben år 1997. Skaparen Rollo Carpenter hade som mål att Jabberwacky skulle klara av Turingtestet.

Till skillnad från de tidigare två nämnda programmen som hade en psykologisk drivkraft bakom dem, ville Jabberwacky kännas mänsklig via underhållning.

Dess knep är att lagra alla sina förflutna chattkonversationer och använda dem för att besvara nya frågor. Många dörrar öppnades med denna metod och än idag utgör detta grunden till maskininlärning.

A.L.I.C.E (1995)

Förutom att vara svårt att skriva på tangentbordet, var A.L.I.C.E en stor aktör inom utvecklingen av AI, maskininlärning, algoritmen och öppen källkod. Den förbättrade ELIZA med ett mer sofistikerat regelsystem och mönstermatchning. Därför var den både pricksäker likt ELIZA, men också mer dynamisk på grund av sina mer komplexa metoder.

Artificial Linguistic Internet Computer Entity (okej, okej, vi fortsätter kalla den A.L.I.C.E) har vunnit Loebnerpriset som den bästa chattbotten hela tre år. Samtidigt inspirerade den filmen Her av Spike Jonze, där en man blir kär i ett konverserande datorprogram. Du kan nog förstå den viktiga roll som denna fascinerande chattbot har haft.

SmarterChild (2001)

SmarterChild var en chattbot tillgänglig på plattformar som AOL Instant Messenger och MSN Messenger. Den lyckades styra samtalet om chattbottar från underhållning och forskning till mer praktiska tillämpningar som marknadsföring, användarvänlighet och tillgänglighet.

Den använde Natural Language Processing (NLP) för att tolka och förstå mönster i tal. På så sätt kunde chattbotten gräva igenom sin stora databas och hitta det mest relevanta svaret till användarens text.

Förutom statiska svar från sin databas var SmarterChild också uppkopplad till olika API:er, vilket gjorde det möjligt att besvara realtidsfrågor om till exempel väder och nyheter. Många framtida chattbottar har lärt sig mycket utifrån SmarterChilds kloka användning av data och dess fokus på användaren. Därför är den också föregångaren till alla digitala assistenter.

Cleverbot (2008)

Skaparen av Jabberwacky var ännu inte nöjd! Därför skapade han Cleverbot år 2008.

Om du är runt min ålder minns du kanske när stora YouTube-kanaler som PewDiePie chattade med Cleverbot runt 2012. Den trenden skapade nytt intresse för människor att testa både Cleverbot och en liknande variant vid namn Eviebot. Bägge modeller utvecklades av företaget Existor.

Anledningen till att Cleverbot blev så pass känd berodde på dess unika programmering. Till skillnad från andra chattbottar var inga av dess svar förinställda. De baserades istället på vad den lärt sig från tidigare konversationer med användare.

Varje gång Cleverbot fick en fråga, sökte den igenom sin databas av sparade frågor och svar och valde ut det mest relevanta svaret baserat på nyckelorden i användarens inmatning. Denna dynamiska inlärningsmetod gjorde att Cleverbot kunde ge mer varierande och ibland (rätt ofta, om jag ska vara ärlig) minst sagt överraskande svar, vilket bidrog till dess popularitet.

Siri (2011)

Siri är Apple-miljöns digitala assistent och förmodligen den mest kända.

Under Apples WWDC 2024-konferens avslöjades att Siri får en uppdatering med djupare integration inom iPhone-miljön. Detta tillsammans med nya AI-funktioner som ska göra henne smartare än någonsin.

Siris uppdatering tänker jag absolut hålla utkik på, trots att jag själv aldrig verkar använda Siri. En snabb Google-sökning visar att Siri är betydligt mycket mer populärt i USA än i Europa.

Digitala assistenter (2013-2020)

Efter Siris succé fick marknaden känna på ett överflöd av digitala assistenter. Alla dessa härstammade från SmartChild och agerade som konsumentens medhjälpare inom företagsmiljöer. Här är några av de allra mest kända exemplen:

  • Googles Google Assistant (före detta Google Now),

  • Microsofts Cortana,

  • Amazons Echo Alexa,

  • Samsungs Bixby

ChatGPT (2022)

En chattbot att sämja dem,
en chattbot att främja dem

Efter en lång utvecklingsperiod med få nyheter fick vi äntligen uppleva ChatGPT:s imponerande förmåga. Utan tvekan är den här chattbotten den mest använda och populära idag.

Skapad av det amerikanska företaget OpenAI klassificeras ChatGPT som en Large Language Model (LLM). Detta betyder att ChatGPT fungerar som en kompressionssmaskin som analyserar en enorm mängd data och genererar människoliknande svar utifrån datan. Det som verkligen skiljer ChatGPT från mängden är dess omfattande kunskapsbibliotek som uppnåddes genom noggrann mänsklig analys och korrigering av träningsdata lagrad på massiva servrar med avancerad hårdvara.

En annan viktig anledning till ChatGPTs kapacitet är användningen av transformatorer. Metoden tillåter modellen lära sig mönster och relationer i stora mängder data. Därför har ChatGPT en viss förståelse av kontext i sin generering av text, vilket får den låta mycket mänsklig.

Large Language Models (2022-Nu)

Självklart hoppade de allra största tech-aktörerna in på trenden och valde att utveckla sina egna ChatGPT-liknande LLMs.

  • Metas Llama2

  • Mistral AI

  • Anthropics Claude

  • Googles Gemini (före detta Bard (Google älskar att byta namn på saker))

  • Microsoft Copilot

  • Baidus Ernie Bot

En väldigt intressant punkt att ta upp här är att vi verkar ha nått en viss gräns i utvecklingen av LLMs. Trots att företag med stora budgetar har satsat mycket på att utveckla egna modeller med olika tillvägagångssätt, verkar de alla ha nått en liknande kunskapsnivå. Vi har alltså inte sett någon betydande ökning i LLMs intelligens på minst ett halvår, vilket jag tror tyder på att vi närmar oss en platå i dess forskning och framsteg.

Servai (2023)

Därför säger jag att det nu är ingenjörernas tur att utveckla AI-chattbottar. Vetenskapens värld har lagt grunden, och det är upp till utvecklarna att bygga och implementera AI-modeller som löser specifika problem.

Tack vare ChatGPT:s kapacitet att bearbeta stora mängder data kan den tränas på att besvara nästan vilken fråga som helst.

Det är här Servai kommer in i bilden. Den svenska AI-byrån skapar skräddarsydda chattbottar för företag, byggda på ChatGPT:s modell och integrerade med företagets kunskapsbank och affärssystem genom matematiska relationer. Allt detta sker utan att data skickas till OpenAI och i enlighet med GDPR-lagstiftningen.

Funderar du på att imponera på dina kunder med en digital medarbetare som svarar på frågor 24/7? Då ska du boka ett möte med oss!

Avslutande tankar

Som en sista tanke är det intressant att se hur tidiga chattbottar har påverkat de senare. Varje chattbot har sin egen personlighet - något drag som gör den unik. Vissa chattbottar agerar mer rakt på sak i sina konversationer, medan andra är mer underhållande…

OpenAI:s ChatGPT lyckas vara allt på en gång tack vare sin omfattande databas. På Servai har vi, tillsammans med våra nöjda kunder, själva upplevt hur modellen kan tränas på företagsdata för att skapa skräddarsydda AI-chattbottar som möter företagets specifika behov.

Så kontakta oss för att se hur ditt företag hade gynnats av vår chatt-lösning!

Dela på LinkedIn

Intresserad av en skräddarsydd AI-assistent?

Intresserad av en skräddarsydd AI-assistent?

Boka en kostnadsfri konsultation och demo idag!

Boka en kostnadsfri konsultation och demo idag!

Boka en kostnadsfri konsultation och demo idag!

Matei Cananau

IT-chef & medgrundare

Matei är masterstudent i maskininlärning på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Han ansvarar för utveckling och underhåll av Servais AI-modeller. Med en passion för artificiell intelligens och filosofi strävar Matei efter att ge en realistisk bild på AI och dess förmågor i en miljö där missuppfattningar förekommer.

Matei är masterstudent i maskininlärning på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Han ansvarar för utveckling och underhåll av Servais AI-modeller. Med en passion för artificiell intelligens och filosofi strävar Matei efter att ge en realistisk bild på AI och dess förmågor i en miljö där missuppfattningar förekommer.

Bli meddelad nästa gång vi lägger upp.

Bli meddelad nästa gång vi lägger upp.

Bli meddelad nästa gång vi lägger upp.

Servai är ett svenskt företag bestående av passionerade AI-experter vars mål är att hjälpa företag och organisationer att maximera nyttan av säker och högkvalitativ AI-teknologi – helt anpassad efter varje kunds unika behov. Följ Servais bolagsresa via bloggen eller LinkedIn.

Copyright © 2024. All rights reserved to Servai Software AB

Servai är ett svenskt företag bestående av passionerade AI-experter vars mål är att hjälpa företag och organisationer att maximera nyttan av säker och högkvalitativ AI-teknologi – helt anpassad efter varje kunds unika behov. Följ Servais bolagsresa via bloggen eller LinkedIn.

Copyright © 2024. All rights reserved to Servai Software AB