Tips
2024-08-26
Matei Cananau
Idag verkar det som att alla, från din hund till din mormor, har slängt in AI i sina företag på något sätt.
Och med god anledning...
Artificiell Intelligens är unikt jämfört med vanliga kod- eller människodrivna lösningar. Den kan hantera massor av variabler och ge skräddarsydda resultat åt specifika problem.
En av dessa implementeringar är en chattbot som förbättrar kundupplevelsen och effektiviserar interna processer. Det finns många sätt att skapa en chattbot nuförtiden, så här får du tips på hur du får till den allra bästa chattbotten åt ditt företag:
Vad behövs innan man skapar en AI-chattbot?
Börja inte med att kasta dig direkt in i utvecklandet av chattbotten! Tänk först på dessa 5 viktiga punkter:
1. Organisera din data
Du kommer tacka dig själv i framtiden om du genomför det här steget.
Det är egentligen rätt simpelt - är din data organiserad kommer det vara mycket enklare att arbeta med den. Eftersom AI-chattbottar kräver stora mängder data för att besvara kundfrågor bör du organisera den.
Detta inkluderar allt från hemsidotext till FAQ (Vanliga Frågor) och info om produkter eller vad du än säljer. Organiserad data är skönt, inte enbart för AI-modellen, utan också för dig och dina medarbetare.
2. Sätt upp tydliga mål
Vad ska chattbotten uppnå? Är målet att förbättra kundservice? Öka försäljningen? Kanske optimera interna processer? Bestäm vad som krävs av AI:n för att uppfylla företagets behov.
Ofta har företag en särskild stil i språket som de använder. Du vill då att chattbotten ska imitera det språket och den tonaliteten för att passa in i känslan som företaget förmedlar.
3. Förstå dina kunder
Identifiera vanliga frågor och problemområden. Vilka frågor tenderar att ställas i kundmejlen? Hur kan din chattbot ge störst värde för dina kunder?
Förstår du din målgrupp kan du designa en chattbot som inte bara svarar på deras frågor utan också gör det på ett sätt som passar deras preferenser och förväntningar. Det här steget går hand i hand med marknadsföring - alltså kan din chattbot inte endast vara bra på att svara på frågor, men också göra det på ett sätt som marknadsför de produkter eller tjänster som du levererar.
4. Välj rätt AI-teknologi
Det är viktigt att välja rätt AI-teknologi från början.
Olika chattbottar kräver olika komplexitet, men alla behöver vissa generella funktioner för att svara på kundfrågor.
Din AI-chattbot kommer behöva:
Naturlig språkbehandling (NLP)
En server där du lätt kan lägga in eller ta bort information för den att använda
Integrering med system t.ex Shopify eller Centra för e-handelsplattformar
En användarvänlig gränssnitt både för dig och dina kunder
Säkerhetsprotokoll för att skydda användardata och upprätthålla integritet enligt GDPR
Mycket, mycket, mycket data
Alternativt kan du med en snabb Google-sökning hitta ett flöde av olika SaaS-modeller som erbjuder chattbottar åt företag. Dessa är billiga och låter dig ladda upp filer för att träna en redan existerande AI-modell, så att du inte behöver spendera tid på att utveckla en ny chattbot från grunden. Denna lösning må vara bättre om du letar efter en simpel chattbot som ägnar sig åt att svara på ett par generella frågor om företaget och dess uppdrag.
Jag rekommenderar däremot att överväga att skapa en helt ny chattbot eftersom det på lång sikt sparar mer tid och pengar, samtidigt som den ger bättre svar och mer kontroll över dess funktionalitet.
Oavsett utvald metod är nästa punkt oerhört viktig:
5. Planera för kontinuerlig optimering
En AI-chattbot är inte en engångslösning. Som student inom maskininlärning vet jag hur svårt det kan vara att hålla koll på den allra senaste AI-tekniken, särskilt eftersom nya revolutionerande framsteg görs varje vecka...
Hur som helst måste din AI-chattbot ständigt övervakas, justeras och uppdateras. Detta är nödvändigt för att finna felaktiga eller irrelevanta svar, hantera serverproblem och dra nytta av nya och mer avancerade AI-modeller som ständigt utvecklas.
Som du kanske har insett vid det här laget så kräver välfungerande chattbottar en hel del resurser och planering...
På den svenska AI-byrån Servai tar vi nämligen hand om hela processen. Vi skapar en unik, skräddarsydd AI-chattbot åt ditt företag från grunden och ser till att den kontinuerligt justeras och optimeras.
Oavsett om det handlar om att anpassa chattbottens språk efter ert företags ton eller integrera den med relevanta plattformar, så löser vi det med den allra senaste tekniken för att säkerställa att ditt företag alltid ligger i teknikens framkant. Detta eftersom vi är medvetna om svårigheten att skapa en AI-chattbot som både du, ditt företag, samt dina kunder är nöjda över.
Boka ett möte med oss så ser vi till att tillsammans skapa den bästa chattbotten för ditt företag!
Hur du utvecklar en AI-chattbot åt ditt företag
Nu vet du vad som krävs för att börja utvecklingen av din chattbot. Så låt oss gå igenom stegen som behövs för att skapa en chattbot åt ditt företag:
1. Träna AI-modellen
Oavsett vilket val du gjort i hur du skapar chattbotten måste dess modell tränas. Detta innebär att det matas in så mycket relevant data som möjligt i modellen.
Men vad räknas som relevant data?
Tyvärr är det inte så enkelt som att du slänger in all företagsdata och att det sedan är klart. Det är inte säkert att den datan kan läsas in av AI:n på det sättet som vi människor finner logiskt. Tabeller och beräkningar är speciellt svåra för AI-modeller att förstå.
Därför måste datan rengöras - sammanfattas till kort och koncis men ändå informationsrik text. Den ska processeras på ett sätt som din chattbot kan begripa.
Datan som AI-modellen ska tränas på inkluderar all sorts data som du tycker verkar rimlig enligt din research. Driver du ett e-handelsföretag eller någon annan typ av tjänst som låter hemsidobesökare köpa från dig, bör chattbotten integreras med de befintliga system som du och dina medarbetare använder er av när ni besvarar kundfrågor. Dessa inkluderar CRM-system, kommunikationskanaler, bokningar, status, osv.
2. Testa AI-modellen
Här genomför du omfattande tester för att säkerställa att chattbotten fungerar som den ska. Ställ frågor som dina kunder brukar ställa och se till att den inte går att manipulera.
Försök att inte bli besviken då den inte svarar rätt, även om det ibland är svårt. Istället ska du vara glad över att ha hittat det problemet och därefter justerar du modellen så att den svarar rätt till nästa gång. Kanske krävde den mer data om ämnet eller så behövde den ytterligare vägledning åt den sortens frågor.
5. Lansera chattbotten
När du är nöjd med testresultaten är det dags för lansering. Oftast är det inte svårt att implementera chattbotten inuti din hemsida för dina besökare att använda. Se till att den är synlig utan att ta för mycket plats eller störa användarupplevelsen på något sätt.
Observera att det är mycket viktigt att alla funktioner och anrop som chattbotten gör sker på ett säkert sätt som inte kan påverkas med enkelhet av hackare.
6. Uppdatera modellen konstant
Liksom i ditt testande kommer chattbotten ibland svara på ett mindre önskevärt sätt, och i värsta fall fel. Detta kan du inte helt och hållet förhindra eftersom AI bygger på sannolikheter, vilket i sin natur alltid öppnar upp för potentiella fel. Det bästa du kan göra är att ha testat noggrant före lansering och fortsätta uppdatera AI-modellen med data och instruktioner.
Du uppdaterar chattbotten utifrån historiska chattkonversationer. Alltså analyserar du vad som har gått bra och mindre bra och bestämmer vad som måste ske med hänsyn till det.
Kom ihåg - det är helt okej att chattbotten inte alltid svarar rätt. Var nöjd med att du har insett problemet och kan laga det tills nästa gång.
Avslutande tankar
Nu bör du förstå mer om AI-chattbottar och hur du själv kan implementera en på din hemsida! Dessa chattbottar hjälper ditt företag att spara både din och dina medarbetares tid och pengar genom att filtrera ut onödiga och ofta ställda kundfrågor.
Framtiden för AI-chattbottar ser ljus ut, med frekvent förbättrade funktioner och möjligheter för att effektivisera interaktionen mellan ditt företag och användarna som besöker webbsidan. Vare sig du väljer att använda en simpel chattbottjänst, bygger en egen in-houselösning, eller samarbetar med en AI-byrå som Servai, gäller det att förstå dina kunder och erbjuda något som på riktigt kommer att hjälpa dem. Detta är betydligt mycket bättre än att integrera en AI-chattbot bara för trendens skull.